최인희 사진
최인희
구분
교육측정평가
전화번호
02)2077-7055
이메일
ichoi@sookmyung.ac.kr
사이트
사무실
수련교수회관 412호

세부내용

□ 학력

서울대학교 교육학과 학사(B.A.)

서울대학교 교육학과 석사(M.A.)

University of California, Berkeley 박사(Ph.D.)

 

주요경력

한국교육개발원 연구위원

서울과학기술대학교, 서울대학교, 한국교원대학교 시간강사

University of California, Berkeley 박사후 연구원

 

대표저서 및 역서

최인희(2019). 평가도구의 양호도. 백순근(), 교육평가의 이론과 실제(pp. 103-128). 서울: 교육과학사.

 

주요논문

권희경·최인희·김혜자·이윤서(2023). 학생의 기본심리욕구 충족을 위한 가정 및 학교 환경 조사 도구 개발 방안 탐색. 교육심리연구, 37(2), 211-237.

최인희·김미림(2023). 랜덤 포레스트 기법을 적용한초등교원의 교사효능감 영향요인 탐색. 교육평가연구, 36(1), 111-140.

최인희·권순보(2022). 중학교 시기 민주시민성 변화와 영향 요인 분석. 한국교육, 49(4), 87-110.

권희경·이현주·안해정·박경호·최인희·장유진·최은아(2022). 우리나라 중·고등학생의 분배 규범 및 공정 민감성 탐색. 교육학연구, 60(6), 243-273.

최인희(2022). 초등학교 시기 학업성취수준 기초미달이 진로성숙도에 미치는 종단적 영향. 교 육학연구, 60(4), 203-233.

최인희(2022). 한국교육종단연구2005의 패널무응답 유형 분석: 잠재계층모형을 중심으로. 교 육평가연구, 35(1), 75-105.

최인희·권희경·함은혜(2022). 가교이야기방법을 활용한 교사효능감 측정도구 개발에 관한 탐색 적 연구. 아시아교육연구, 23(1), 169-197.

최인희·김혜진(2022). TALIS 2018에 나타난 초등교사의 교사협력 활동 특징과 유형 분석. 한 국교원교육연구, 39(2), 1-29.

최인희·안해정·김주아·박경호·권희경(2021). 사회·정서 역량의 시나리오 기반 평가 방안 탐색: ‘타인에 대한 관대함을 중심으로. 교육과정평가연구, 24(4), 175-204.

최인희·서재영(2021). 대학원생 연구효능감의 영향요인 탐색. 열린교육연구, 29(6), 105-128.

최인희(2020). 대학원생의 특징 및 대학원 진학 영향 요인 분석: 한국교육종단연구 자료를 중 심으로. 열린교육연구, 28(4), 23-43.

최인희(2019). 중학생의 진로성숙도의 변화와 영향요인 탐색. 한국교육, 46(1), 161-186.

최인희(2019). 성장혼합모형을 적용한 진로성숙도 변화에 대한 종단적 연구: 후기 청소년기부 터 초기 성인기까지. 교육평가연구, 32(1), 155-181.

 

Choi, I.-H. (in press). The impact of measurement noninvariance across time and group in longitudinal item response modeling. Asia Pacific Education Review.

Shin, H., Wilson, M., & Choi, I.-H. (2017). Structured constructs models based on change-point analysis. Journal of Educational Measurement, 54(3), 306-332.

Choi, I.-H., Paek, I., & Cho, S.-J. (2017). The impact of various class-distinction features on the model selection in the mixture Rasch model. The Journal of Experimental Education, 82(5), 411-424.

Choi, I.-H. & Wilson, M. (2016). Incorporating mobility in growth modeling for multilevel and longitudinal item response data. Multivariate Behavioral Research, 51(1), 120-137.

Choi, I.-H., & Wilson, M. (2015). Multidimensional classification of examinees based on the mixture random weights linear logistic test model. Educational and Psychological Measurement, 75(1), 78-101.

Chung, Y., Rabe-Hesketh, S., & Choi, I.-H. (2013). Avoiding zero between-study variance estimates in random-effects meta-analysis. Statistics in Medicine, 32(23), 4071-4089.

 

국제학술발표

권순보·유진은·최인희(2023). 청소년기 정서 문제의 Rasch 모형 분석. 12회 한국아동·청소년패널학술대회.

최인희·함은혜(2022). 교사의 교실평가 실천에 관한 연구: 현황과 과제. 2022 한국교육평가학회 추계학술대회.

최인희(2021). 한국교육종단연구2005 자료의 패널무응답 유형에 관한 잠재계층분석. 15차 한국교육종단연구 학술대회

최인희(2020). 초등학교 시기 학업성취수준 기초미달이 진로성숙도에 미치는 종단적 영향. 14차 한국교육종단연구 학술대회.

권순보·최인희(2020). 청소년기 민주시민성 변화와 영향 요인 분석. 14차 한국교육종단연구학술대회.

최인희(2019). 대학원 진학 영향요인 및 대학원생의 경험에 대한 탐색. 13차 한국교육종단 연구 학술대회.

김진희·최인희·이로미·이혜경·김자영(2019). ·중등 인권교육 및 인권의식의 현황 이해와 조사 도구 개발 연구. 2019 한국교육학회 연차학술대회.

최인희(2016). 중학생의 진로성숙도 변화 영향 요인 및 학교효과 분석. 10차 한국교육종단 연구 학술대회.

최인희(2016). 초기 성인기 진로성숙도 변화에 대한 잠재계층 분석. 10차 한국교육종단연 구 학술대회.

 

Choi, I.-H., Park, S., Lee, H., Bumester, K., Wilson, M. (2016). Measurement of young children’s development using the Desired Result Developmental Profile (DRDP). Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association in Education, Washington, D.C.

Choi, I.-H. (2016). The impact of measurement noninvariance across time and group in longitudinal item response modeling. Paper presented at the annual meeting of the National Council on Measurement in Education, Washington, D.C.

Choi, I.-H., & Wilson, M. (2016). A structured constructs model for the continuous latent trait with discontinuity parameters. Paper presented at the annual meeting of the National Council on Measurement in Education, Washington, D.C.

Park, S., Choi, I.-H., Lee, H., Bumester, K., Wilson, M. (2016). Generalization of the Desired Result Developmental Profile-School Readiness: A validity for dual language learners. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association in Education, Washington, D.C.

Choi, I.-H., & Wilson, M. (2014). Incorporating mobility in growth modeling for multilevel and longitudinal item response data. Paper presented at the annual meeting of the National Council on Measurement in Education, Philadelphia, PA.

Choi, I.-H., & Paek, I., Cho, S.-J. (2013). The impact of various item profile patterns on model selection in mixture IRT modeling. Paper presented at the annual meeting of the National Council on Measurement in Education, San Francisco, CA.

Choi, I.-H., & Shin, H. (2012). Application of the bootstrap methods to the hierarchical structure data. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Vancouver, Canada.

Gochyyev, P., & Choi, I.-H. (2012). The estimated effect of Catholic schooling on educational outcomes using matching methods. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Vancouver, Canada. (School Effectiveness and School Improvement Special Interest Group (SIG)’s Scholarly Award)

Choi, I.-H., & Wilson, M. (2011). Mixture extensions of the linear logistic test model using Markov Chain Monte Carlo. Paper presented at the 76th annual meeting of the 17th International Meeting of the Psychometric Society, Hong Kong, China.

Choi, I.-H. (2011). The growth of vocational maturity among Korean youth: Using a crossed random effects growth model. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.

Choi, I.-H., Kim, Y., Moore, S., & Wilson, M. (2010). Desired Result Developmental Profile (DRDP): Validity evidence for a multidimensional and multi-age instrument. Paper presented at the 13th International Objective Measurement Workshop, Boulder, CO.

Yao, S.-Y., & Choi, I.-H. (2010). Investigating measurement invariance of the traditional Chinese and English versions of TIMSS 2007 science assessment. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Denver, CO.

Baek, S.-G., & Choi, I.-H. (2006). The mastery level judgment consistency rate of a Rasch model based standard setting method for classroom achievement tests. Paper presented at the 11th International Objective Measurement Workshop, Berkeley, CA.